Afsnit01_150129_BagOm_DK_2995.jpg
Afsnit01_150129_BagOm_DK_2995.jpg

Bag Norskov


Bag Norskov

SCROLL DOWN

Bag Norskov


Bag Norskov

 

Interview med forfatter Dunja Gry Jensen:

1. Er 'Norskov' et politidrama i traditionel forstand med skurke og helte?
Med Norskov har jeg ønsket at skabe en politiserie, som er mere drama end krimi. Min opmærksomhed er mere på karaktererne og deres relationer end på krimiplot og action. Jeg er nysgerrig på efterforskernes dagligdag, politiet som en del af lokalsamfundet og politistationen som arbejdsplads. 

2. Tre af de store roller er tre stærke mandekarakterer - hvad betyder det for serien?
Centralt i 'Norskov's første sæson står de tre stærke mandekarakterer: politimanden, borgmesteren og entreprenøren, samt en ung hockeyspiller, som er ved at blive voksen og skal vælge identitet og forbillede. Jeg har været dybt optaget af de positive sider af manderollen, bl.a. fordi de mørke sider af maskuliniteten har været stærkt beskrevet i en række andre moderne tv-serier. Men også fordi jeg selv er vokset op uden en far, og så det er jo et drømmescenarie at få lov til at skrive til hele tre attraktive faderfigurer.

3. Er 'Norskov' en mandeserie?
Der mange kvinder bag kameraet i 'Norskov', bl.a. producer og konceptuerende instruktør, så vi joker med, at efter 'Mænd der hader kvinder' kommer 'Kvinder som elsker mænd'. Jeg håber inderligt, at det bliver en serie, som både appellerer til mænd og kvinder, og det tror jeg faktisk også, vi er lykkedes med. Jeg tror, begge køn vil sætte pris på at se en anden side af Danmark med det entreprenante erhvervsliv og sportskulturen, og jeg tror, alle kan identificere sig med de følelsesmæssige dilemmaer og karakterernes relationer. Og så tror jeg, at både mænd og kvinder vil værdsætte seriens lavmælte humor.

4. Hvilke temaer er væsentlige for dig i 'Norskov'?
Vi er alle forbundne. Det er en grundkonflikt i mennesket, at vi skal fungere både som individer og som del af et fællesskab. Men det er samtidig også det, der er det sjove, hvem ønsker kun det ene? Spørgsmålet er, hvordan man tager ansvar for sig selv i et fællesskab eller omvendt tager ansvar for fællesskabet uden at miste sig selv? Denne tematik er universel og har aldrig været mere aktuel end i dagens Danmark. Jeg synes, det er fantastisk at have fået lov til at samarbejde med TV 2 og SF FILM Production om at lave en underholdende tv-serie med udgangspunkt i så alvorlige eksistentielle temaer.

5. Hvorfor foregår 'Norskov' i provinsen?
Da TV 2 bad om en serie, som foregik i provinsen, var det noget af det, jeg tændte på. I de mindre miljøer kan man bedre mærke, hvordan alting hænger sammen, hvordan alle er en del af den samme helhed. Her er samfundsstrukturen tydeligere og relationerne tættere. Politiet skal udføre deres arbejde blandt venner eller venners venner, modsat i storbyen, hvor "klienterne" er fremmede og anonyme. Det nære provinsmiljø er oplagt som udgangspunkt for historier, hvor en vigtig præmis er, at vi alle er forbundne.

6. Hvorfor valgte I Frederikshavn som location?
Da vi fandt Frederikshavn, var vi ikke i tvivl. Det var kærlighed ved første øjekast. I denne nordjyske industriby fandt vi en rå og eksotisk visualitet med havet og havnen og den lange westernagtige hovedgade. Vi fandt noget storladent i det bakkede morænelandskab, den høje himmel, de store kraner og det perfekte samlingssted i hallen omkring den dynamiske hockeysport. Vi faldt også for den særlige nordjyske sprogtone og for en særlig sej og livsduelig energi. Man piver ikke i Frederikshavn, som de siger.

7. Er alt filmet på location?
Vi havde fra starten haft lyst til, at vores serie skulle have en særlig livfuld autenticitet, og da vi først havde valgt Frederikshavn som modelby for vores Norskov, begyndte stoffet hurtigt at vokse. Ishockeyen blev en del af universet, og vi fik lyst til at både udsigten fra bakkerne og havnens storslåede råhed blev en gennemgående del af seriens udtryk. Undervejs i processen besluttede vi at skyde hele serien på location, selvom det betød, at størstedelen af filmholdet og skuespillerne skulle frem og tilbage og indkvarteres i Nordjylland i det halve år, hvor optagelserne stod på. Den beslutning har vi ikke fortrudt. Frederikshavns enestående visualitet giver et liv og miljø til serien, som ikke ville kunne købes for penge.

8. Hvordan har det været at filme i Nordjylland?
Fra første gang researcher Mette Sø og jeg besøgte Frederikshavn, har vi mødt en enestående imødekommenhed. Vi blev lukket ind på politistationen, på borgmesterkontoret og i hockeyhallen, og vi mødte nysgerrighed og åbenhed overalt, uanset om det var i ungdomsklubben eller blandt lokale erhvervsfolk. Jeg ved, at hele produktionsholdet har nydt at filme i Frederikshavn og har oplevet den samme hjælpsomhed hele vejen. Ellers kunne det heller ikke have ladet sig gøre. Vi har bl.a. filmet i folks egne hjem og rekrutteret i hundredevis af statister og biroller blandt de lokale. Desuden har vi fået lov til at ombygge en nedlagt skole til politistation, og firmaer har sat arbejdet på stand-by i halve og hele dage for, at vi kunne gennemføre vores optagelser.


TRE KVINDER BAG KAMERAET PÅ 'NORSKOV'
- Vi joker med, at efter 'Mænd der hader kvinder' kommer 'Kvinder som elsker mænd', siger hovedforfatter Dunja Gry Jensen, som sammen med konceptuerende instruktør Louise N. D. Friedberg og producer Senia Dremstrup har skabt 'Norskov', der har tre mænd og en ung dreng i de centrale hovedroller.

Dunja Gry Jensen, hovedforfatter
Dunja Gry Jensen er uddannet manuskriptforfatter fra filmskolen i 1996 og har ud over kort- og spillefilm samt radiodramatik skrevet på ti forskellige tv-serier. Hun har bl.a. været episodeforfatter på 'Taxa' og 'Rejseholdet' og hovedforfatter på den dokumentariske serie 'Nede på Jorden' samt anden sæson af DR's 'Sommer'.
Hun har også videreuddannet sig inden for script editing og showrunning og har bl.a. undervist på Den Danske Filmskole. Vandt sammen med Henrik Ruben Genz i 2009 en Robert for årets manuskript til filmen 'Frygtelig Lykkelig'.

Louise N. D. Friedberg, konceptuerende instruktør
Louise N. D. Friedberg er uddannet instruktør fra Den Danske Filmskole i 2005. Før det har hun været scripter på en lang række danske spillefilm.
Kortfilmen 'Blodsøstre' (2006), som var Louise N. D. Friedbergs instruktørdebut, har modtaget priser på en række udenlandske festivaler. I 2010 spillefilmdebuterede hun med Grønlandsdramaet 'Eksperimentet', som bygger på autentiske begivenheder. Hun har instrueret episoder af prominente tv-serier som 'Arvingerne', 'Borgen', 'Sommer' og 'Ørnen', men 'Norskov' er hendes første opgave som konceptuerende instruktør.

Senia Dremstrup, producer
Senia Dremstrup er uddannet producer fra Den Danske Filmskole i 2011. Hun har produceret spillefilmen 'Lev Stærkt' og har været associate producer på film som 'En du elsker' og 'The Salvation'. Hun har været produktionsleder på en række reklamefilm for M2Film, 2005-2007, og var medlem af netværket Super8, 2004-2007.